| | |

Vad är Mediakompetens och Digital kompetens?

Mediakompetens och digitalkompetens används i dag ofta som lite flytande utbytbara begrepp.

Överordnat sett kan man säga att båda handlar om förmågan att rent praktiskt och konkret använda digital teknik och sociala medier och att därtill ha insikt och förståelse för källkritik och vetenskaplig metod samt för hur algoritmer och tendenser kan styra eller påverka den enskildas informationstillgång.

Mediakompetens är vad du, jag, anställda, arbetsgivare, verksamheter och myndigheter alla borde ha – det är en essentiell byggsten för vår demokrati, en förutsättning för att kunna få, ta till sig och bedömma information, ta del i det offentliga samtalet och fatta välgrundade beslut i såväl privatlivet som inom välfärdssektorn. Som Myndigheten för psykologiskt försvar uttrycker det:” Källkritiskt förhållningssätt ger bättre beslut

Digital kompetens är det begrepp vi använder inom svensk skola. En differentiering som kanske inte verkar så särskilt stor, om man inte råkar vara elev eller lärare och därför måste veta precis vad som ryms i läroplanernas beskrivning, men det kan vara värt att veta 🙂 Och i det sammanhanget även värt att notera att Skolverket tittat på hur de olika begreppen används och vad de innehåller i olika läroplaner i Norden. I Danmark heter det t.ex  ”IT og Media” och enligt forskaren Anna-Lena Godhe (2019) som jämfört de olika läroplanerna så är det som betonas i den danska läroplanen elevers aktiva deltagande i sociala processer, förmågan att kommunicera via olika medier, hitta och dela information digitalt och skapa ett innehåll med olika resurser”(Hela Anna-Lena Godhes artikel hittar du här)

I Finland används begreppen digital kompetens och multi-litteracitet tillsammans och hur det kan se ut i verkligheten kan du lära dig mer om här, från en av mina många dagliga nyhetskällor 🙂

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *